Waarom is het belangrijk om helder te schrijven? Omdat we onze doelgroepen zo goed mogelijk willen bereiken en helpen. De lezer wil maar 1 ding: hoe regelt hij snel wat hij nodig heeft. Daarom hebben we ook de direct duidelijk deal ondertekend. Hiermee zeggen we toe werk te maken van heldere communicatie: duidelijk schrijven voor al onze doelgroepen. Het grootste deel van onze lezers bereiken we door op het zogenaamde B1-niveau te schrijven.
- wij communiceren in korte zinnen en op een begrijpelijk taalniveau.
- onze taal is eenvoudig en gestructureerd: de belangrijkste informatie staat voorop, zodat lezers niet hoeven te zoeken.
Wat is heldere taal?
We schrijven in heldere, actieve en begrijpelijke taal. Dat is heldere taal in de Stijl van Zuid-Holland. Maar wat betekent dat nou?
Heldere taal
Het is direct duidelijk waar het over gaat. Je valt met de deur in huis en gaat later pas op achtergronden en details in. Je verdeelt je tekst in korte, duidelijke alinea's met informatieve tussenkopjes.
Begrijpelijke taal
In zo eenvoudig mogelijke woorden, voorkom vaktaal, Engelse of ambtelijke woorden en gebruik zo min mogelijk synoniemen. Je houdt zinnen zo kort mogelijk. En je gebruikt zo min mogelijk leestekens zoals komma's, dubbele punten enzovoort. Je schrijft als persoon naar persoon. Dus vanuit 'ik' of 'wij' en niet vanuit 'de provincie'.
Een paar tips voor begrijpelijke taal:
- Gebruik woorden die je ook in een dagelijks gesprek zou gebruiken.
- Gebruik geen vaktaal behalve als de doelgroep hiermee bekend is. Moet je toch een moeilijke term gebruiken? Leg die dan uit in de tekst.
- Voorkom het gebruik van synoniemen. Kies 1 woord.
- Beperk gebruik van afkortingen, schrijf liever voluit.
- Voorkom uitdrukkingen en figuurlijk taalgebruik. Wel: Ze is heel erg boos. Niet: Ze kookt van woede.
Actieve taal
Geen lijdende constructies. Zoals 'Het stuk wordt door het bestuur goedgekeurd.' Maak het actief: 'Het bestuur keurt het stuk goed.' Gebruik 'zullen' en 'kunnen' op de juiste manier. Zullen: alleen als het over de toekomst gaat. Kunnen: alleen als de lezer iets te kiezen heeft.
Kom je er niet uit? Neem contact op voor advies en ondersteuning: online@pzh.nl.