Infographics

Een infographic is een grafische weergave die data en informatie op een speelse manier weergeeft. Een infographic bevat content, iconen en cijfers en is informatierijk. Je ziet informatie in één oogopslag in een afbeelding. Datavisualisatie lijkt op een infographic, maar hier is vaak meer uitleg bij nodig. Het staat nooit op zichzelf, een infographic moet zonder uitleg duidelijk zijn. Een infographic zet je in om een moeilijk onderwerp op een eenvoudige manier te presenteren.

Wel of geen infographic plaatsen

Vraag jezelf het volgende af voordat je een infographic plaatst:

•    Is het wel het juiste middel?
•    Welk verhaal wil ik vertellen?
•    Wat levert de visualisatie mijn organisatie op?
•    Wat kan ik er mee als bezoeker?
•    Is de infographic in 5 seconden te begrijpen?

Tekstalternatief bij infographics plaatsen

Om een infographic leesbaar te maken voor iedereen, dus ook voor zoekmachines en screenreaders, is een tekstalternatief altijd nodig. Het tekstalternatief wordt bij voorkeur zichtbaar gemaakt achter een inklap die bij de infographic staat op de webpagina. Is dit te prominent op de webpagina aanwezig, dan wordt er een aparte webpagina aangemaakt. Deze pagina wordt door het online team van de provincie Zuid-Holland aangemaakt onder het kopje Infographics in het cms, zodat er vanaf meerdere pagina’s naar de infographic kan worden gelinkt.

Aandachtspunten bij het maken van infographics

Tekstueel

  • Geef de infographic een goed beschrijvende titel, een alternatieve tekst en een omschrijving
  • De omschrijving bestaat uit ongeveer 300 tekens en brengt de inhoud goed over. Alle gegevens in de infographic moeten beschreven worden:
    • Benoem alle getallen in de infographic;
    • Benoem de bron als die bekend is;
    • Benoem alle onderdelen van de legenda;
    • Beschrijf bij een grafiek wat er op de X-as en Y-as staat;
    • Zorg er voor dat alle geschreven tekst uit een infographic mee wordt genomen in de omschrijving;
    • Schrijf iconen niet uit. Die horen direct begrepen te worden.

Kleuren en vormen

  • Een logo is alleen van belang als het toegevoegde waarde heeft. Zo is het bijvoorbeeld wel relevant om een logo te gebruiken als de content niet op het communicatiekanaal van de provincie wordt gebruikt, maar het benoemen van de afzender wel nodig is.
  • Zorg voor voldoende kleurcontrast. Tekst en achtergrondkleur (4.5:1).
  • Gebruik niet alleen kleur om informatie over te brengen, maar bied ook een alternatief voor mensen die niet (goed) kleur kunnen zien. Denk daarbij aan symbolen.
  • Scheid elementen met witruimte.
  • Gebruik vertrouwde figuren.

Leesbaarheid en begrijpelijkheid

  • Zorg ervoor dat de lettergrootte voldoende is;
  • Zorg ervoor dat de hiërarchie klopt, dus de titel het grootste en alle andere koppen kleiner;
  • Pas de huisstijlopties toe qua lettertypes;
  • Lijn teksten links uit, heel prettig bij dyslexie;
  • Zorg voor korte, heldere en simpele content (dat helpt ons allemaal);
  • Vermijd onderstreping, cursief of alle tekst in hoofdletters;
  • Label elke as en hun maatstreepjes (verticale lijnen voor de verschillende percentages).

Apparaten en hulpsoftware

  • Maak interactieve visuals toetsenbordtoegankelijk;
  • Zorg ervoor dat het leesbaar is op verschillende apparaten, ook op kleinere schermen;
  • Kies voor svg.bestanden die goed mee schalen met mobiel en anders minimaal PNG-24 bestanden;
  • Zorg ervoor dat de infographic maximaal 770 pixels breed is.

Tip: op www.highcharts.com staan voorbeelden van grafieken, waarbij je via een tabtoets door de grafiek kan gaan.

Test met gebruikers

  • Controleer of de kleuren goed zichtbaar zijn, in verband met kleurenblindheid. Denk hierbij aan contrast.
  • Test het zelf op je mobiel. Is de infographic nog leesbaar?
  • Controleer of de gebruikers de boodschap in de infographic begrijpen.
  • Kijk of interactief gezien alles werkt.
  • Kijk op Gebruiker Centraal voor een overzicht van ervaringsdeskundigen die je kunt inschakelen.

Andere hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je infographic te testen: